22° halo

De 3 januari 2015 kl 21:10 i Sävast, Boden, kunde det beskådas ett himlafenomen med astronomiska mått. Det var en månhalo, även kallad 22° halo. Fast jag tycker mer att den ser ser ut som ett öga. Se foto nedan. Den vita pricken till vänster i fotot är Jupiter.

Wikipedia:
22° halo är ett optikfenomen som formar en cirkel 22 grader runt solen. Den kan även bildas runt månen, men är på grund av månens svaga ljus inte lika lätt att få syn på.
Halon uppstår då solljus bryts av sexkantiga (hexagonala) iskristaller. Is har ett brytningsindex på 1,306 för rött ljus och 1,317 för blått ljus. Det innebär att solljuset bryts så att halons röda innersta ring hamnar 21,54° från solen och den yttersta blå 22,37° från solen. Den 22-gradiga halon är den vanligaste förekommande typen av alla halos.




De 8 december 2010 mitt på dagen hade jag den stora turen att se och fotografera min första 22° halo. Den här gången var det en mäktig "solhalo", Den är fotograferad när jag står i Gamla stan och riktar kameran över Slussen mot Söders höjder.



Nedan är en betydligt äldre bild. Det är Vädersolstavlan som hänger i Storkyrkan i Stockholm. Ljusfenomenet. inträffade den 20 april på förmiddagen år 1535.