Mönsterbetydelse



Varför är fågeldräkter mer eller mindre mönstrade och färgsatta? Är det fel att lägga in tolkningar baserat på mänskligt beteende? Är det ... ? Många frågor och flera finns nog vetenskapligt besvarade.

I exemplet ovan har jag valt en större hackspett som besökte Lisbeths matning i Sävast i Boden den 4 februari 2014. Hackspetten har jag i fotot flyttat från normalt vertikalläge till horisontalläge. Fotona är kontrastförstärkta. De svartvita fotona är identiska med de i färg. Fotobehandlingsprogrammet jag använt heter FastStone Image Viewer och är ett gratisprogram. Kameran är en kompaktkamera Nikon Coolpix P510 och hackspetten är fotograferad genom ett köksfönster.

Detta första som slår mig är att de kraftigt röda färgade delarna i mönstret måste betyda något. I vårt synområde om vi skulle vara färgblinda skulle de inte vara speciellt märkbara, endast som områden med gråa nyanser. Ugglor har ett utsträckt synområde som innefattar det ultravioletta. Om det gäller alla fågelarter vet jag inte. Jag vet inte heller om färger i vårt synspektra uppfattas speciellt i det ultravioletta spektrat. Ofta är ju hanfåglar mer färgsatta och mönstrade än honor. Att färgsatta mönster har en attraktionsförmåga är nog en inte helt fel gissning. Färgen i kombination med mönster har kanske sin viktigaste betydelse för många fågelarter när det handlar om att kunna "gömma" sig. Kanske hackspettens ryggmönster har en avskräckande effekt på en rovfågel? Fågelns form i kombination med kroppens mönster har förstås stor betydelse när det t ex gäller att snabbt känna igen sin artfrände, anpassning till fågelns normala miljö, attraktionsförmåga, avskräckande förmåga osv osv ...