Kryss - Citronärla


Igår morse BMS-larmade Erik Peurell en citronärla i Sandemar, tack!


På plats i "Masai Mara" fanns en skådare. Hans namn glömde jag tyvärr bort redan på vägen hem. Tuben hade jag lämnat kvar hemma och i stället hade jag med mig storkameran. Efter en liten stund dök citronärlan upp bland sädesärlor och grönbenor. Det var på tok för långt avstånd för att kunna fotografera med 300 mm telet plus förlängare. I skådarens tub blev det en praktfull obs. Tusen tack till honom, som är en vittberest fågelskådare, förra året i Antarktis och i år blir det Mongoliet.


Och så kom Anders Westlund. Han är en mästare på digiscooping, skicklig skådare och en flitig rapportör, något som vi vanliga dödliga är mycket tacksamma för. Jag tror inte att han lyckades plåta ärlan den här gången.


Snart anlände flera skådare och citronärlan höll sig kvar, undantaget diverse uflykter.