Återanvända gamla objektiv

Det går att använda äldre objektiv tillsammans med den spegellösa systemkameran Sony NEX-5. En kamera som jag tidigare beskrivit här. Det går också att använda nya objektiv av kända fabrikat. Med andra spegellösa systemkamerafabrikat kan också en del främmande objektiv användas. Beroende på objektivets konstruktion så uppstår dock en del begränsningar, som t ex att autofokus och att bländare inte enkelt går att ställa in.
Fotograferande är en av mina större passioner i varierande grad sedan lång tid. En del fotoprylar har jag samlat på mig som ligger och samlar damm, inte bokstavligt förhoppningsvis dock. I gömmorna hade jag ett skapligt och ljusstarkt objektiv, Nikon 85mm f/1.8, som jag nu har provat tillsammans med sonykameran. Detta blev möjligt tack vare en mekanisk adapter. Jag fann adaptern i nätbutiken Kreativ Fotografi. Adapterfabrikatet är KiwiFotos. Jag kan verkligen rekommendera att handla hos Kreativ Fotografi; mycket trevligt bemötande och kunnigt, ultrasnabb behandling och bra priser. Butiken har många olika bra kameratillbehör.
Ovan ses det gamla nikonobjektivet, som det inte hade kommit ljus igenom på 35 år, monterat med hjälp av adaptern. Motljusskyddet hjälper till med att förstärka det långa synintrycket. Allt ligger tungt och stadigt i handen. Naturligtvis blir det ingen bländarautomatik eller autofokus. Det får man göra manuellt. Något som funkade väldigt bra var att det var så enkelt att ändra bländare och ögonblickligen se resultatet på kamerans utvikbara skärm. Det är definitivt mycket mer smidigare än med dagens supermoderna systemkameror. Ungefär lika bra som med frekvensratten på en gammal radiomottagare. Också den borttagen i dagens radioapparater. Objektivets höga ljusstyrka i kombination kamerans superkänslighet gör att fokusområdet kan ställas in till att bli mycket kort; användbart t ex vid porträttfoto. Telet kanske är i längsta laget. 85 mm tillsammans med kameran motsvarar ca 135 mm. Det ser lite stort ut och fotograferandet blir därmed inte så diskret. Jag provade att videofilma lite. Men som med all videofilmning så behövs ett stativ tyvärr. Jag tror inte att kamerans inbyggda bildstabilisering fungerar ihop med det "främmande" objektivet.
Naturligtvis finns det adaptrar för leicaobjektiv. Några sådana objektiv finns tyvärr (!) inte längre kvar inte i mina gömmor. Om man t ex vill använda moderna canonobjektiv, de som saknar ring för bländarinställning, så måste först önskad bländarinställning låsas innan adaptern kan användas. Något som inte är så flexibelt.

Och i den gamla nikonkameraväskan låg en bortglömd mellanring, som jag tror aldrig varit använd! På med den och prova. Det funkade förstås utmärkt. Perfekt för makrofoto och då det inte behövs krypas nära inpå fotoobjektet.

Här ett första försök igår på Konditori Paus i Västerhaninge C. Att fokusområdet blir litet med stor bländaröppning ses tydligt. För övrigt kan jag också starkt rekommendera Konditori Paus, bästa lunch- och fikastället söder om stan.

På Konditori Paus träffade jag Åke, en jobbarkompis från gamla tider. Han satt så nära att det inte gick att fokusera med skärpa. Tycker inte att det gör så mycket. Han är ju igenkännbar ändå!

Och hemmavid blev det ett fotoprov med mellanringen monterad.
.