Amatörkamera

Jag var på Fotomässan i Älvsjö tillsammans med grannfotografen i fredags. En stor del av mässutrymmet bestod av utställda fotografier. En del med så ruskiga motiv att de inte borde ha hängts upp. Många i storformat med förvånansvärt dåligt tryck, med billig inramning och lika billigt papper. De hade definitivt gjort sig bättre i mindre format. Och så var där en scen med stor publik där det förevisades hur foton sorteras med hjälp av onödiga sorteringsprogram och hur foton kan förvanskas eller förbättras med obegripliga program. Program som kräver en livstid och dagligt användande för att bli bekant med. Det är mer av programmerande än fotograferande. Men det verkar vara många som tycker detta är kul. För min del verkar det jättetråkigt och tidsödande. Den stora delen i mässan är som vanligt prylfixerad. Jag har själv gått på prylvansinnet med helt onödiga finesser som jag trott varit nödvändiga att ha, även som amatörplåtare. Det har på senare tid mattats av något. De digitalkameror jag har samlat på mig har en jäkla massa inställningsmöjligheter, bländare hit och tid dit, obegripliga färgkurvor osv osv. Undrar egentligen hur många som egentligen använder sig av dessa tusen och åter tusen inställningsmöjligheter. Kanske de som gör det sitter hemma och pillar på kameran och aldrig vågar ta sig ut och plåta. Och hur tusan ska jag kunna komma ihåg hur man ska pilla på inställningarna? Jag som amatör sysslar mest med typ natur-, familje- och utflyktsfotande och hur skulle jag då skulle hinna med att mixtra med kameran, minska ett halvt bländarsteg där och ett ASA-värde där? Motivet skulle vara borta långt innan dess. För en del proffs är säkerligen mixtrandet viktigt. Men hur många proffs gör det egentligen? Inte många skulle jag tro, i all fall inte de utanför studion. Innan sommaren var jag och lyssnade på Finlands svar på Brutus Östling. Hans foton klådde Brutus med hästlängder. Den finske mästerfotografen berättade att det viktigaste är att ställa slutartiden till ca 1/4000 s och sedan på kvällen komma hem med dryga 3000 seriebildstagna foton i kameraminnet. That´s it! Helt i min smak och som jag kan klara av. Den digitala tekniken i kameran hanterar bildbehandlingen så klart helt överlägset vad en människa någonsin kan klara.

Jag tar mig för pannan! Jag har trillat dit igen och skaffat en ny kamera! Den är naturligtvis den bästa som finns nu för en amatörplåtare eftersom jag köpt just den. Men om sex månader finns det som vanligt en ännu bättre och ännu billigare. Kameran är en Sony NEX-5. Det finns också en NEX-3 modell, som är så gott som identisk och är 1000 kr billigare. Tack Japan som har begåvat mänskligheten med detta underverk till kamera som det kan både plåtas och filmas med och är billig! Jag roade mig med att jämföra modellernas sensor och pris med ett antal Canon-kameror. Se sammanställningen nedan. Sensorn betyder rätt så mycket när det gäller vilken bildkvalitet det går att få och priset betyder också mycket för en amatör förstås. Den fråga man väl alltid ska ställa sig är vad ska man göra med det man får fram med kameran. Jag glömmer alltid den frågan. Under den analoga tiden samlades kilovis med dian i konsumplastkassar och foton i skokartonger. Idag kan man inte ta på fotona annat än i utprintat skick. Och hur många amatörer printar ut foton idag? Inte värst många skulle jag tro. Mitt behov täcks upp av att det blir något så när skapligt så att mina foton kan läggas upp på mina minnessidor på webben. För det behovet är det overkill med vad den enklaste digitalkameran kan åstadkomma idag. Men, kanske jag skulle vilja få något av mina egna "mästerververk" utprintade i meterformat någon gång. Tror dock inte att det händer mig, men kanske utifall ... och mina tunga ont-i-nacken-bamsekameror med icke-utfällbara skärmar får vila en längre tid när jag skaffat en Sony NEX adapter till alla mina Canon-gluggar ... och vad praktiskt det ska bli att montera kameran på skådartuben utan att riskera att tubstativet ramlar baklänges som det nästan gör med en bamsekamera ... och det borde vara straffbart att sälja videokapabla systemkameror med icke utfällbar skärm ... och ...



Här är en kamerarecension av Magnus Fröderberg i tidskriften Kamera och Bild. Han har förstått att uppskatta nytänket med Sonys kamera NEX-5.
.