Span efter dvärgsparven


Efter en bilfärd från Boden, den 2 juni 2014, med stopp i Jokkmokk hos fågelslöjdkonstnären Kjell Wågberg kom jag fram till Luspebryggan vid 21-tiden. Luspebryggan ligger mycket naturskönt vid Stora Lulevatten ovanför polcirkeln i Lappland. Det är en klassisk fågelskådarlokal, speciellt vad avser dvärgsparven som årligen brukar ses eller höras där. Så jag hade ställt in siktet på just den fågelarten.


Det var förstås midnattssol, inte så varmt, snölegor låg kvar lite här och var och lövsprickningen var i full gång.


I det här fina fågeltornet sov jag över i vid ett tidigare tillfälle i augusti 2012. Den här gången använde jag en större bil som det går skapligt att övernatta i. Bilmodellen heter Skoda Yeti och man kan lätt plocka bort baksätena så att det blir ett plant golv i en större del av det bakre utrymmet. Takhöjden blir relativt stor, större än i ett mindre tält.


Jag hade förutom mat och kläder mycket prylar med mig. Inte bara skådarprylar utan också min amatörradiostation och antenner. Men det blev ändå skapligt med utrymme för en sovplats.


Jag gick upp vi 3-tiden. Vädret var suveränt. Över vattnet sågs Sarekfjällen i horisonten. Min strategi för att säkert kunna identifiera en eventuell dvärgsparv var att använda en kamera, Nikon Coolpix P510, för att både spela in ljud och bild längs olika platser i området. Tyvärr så varken hördes eller sågs någon dvärgsparv.

Vid hemkomsten redigerade jag och satte ihop filmklippen så att det blev en kort video på 5 minuter. I videon klarade jag av att identifiera 10 arter, bergfink, blåhake, bofink, enkelbeckasin, fiskmås, gök, kråka, lövsångare, småskrake och sångsvan. Stefan Holmberg i Luleå identifierade ytterligare sex arter! Sävsparv, grönbena, ängspiplärka och gråsiska. Skogssnäppa och grönsiska antog Stefan att blåhaken hade härmat!





Och så avslutades utflykten med några strandnära amatörradiosändningar på 40 meters våglängd. Det var dåliga vågutbredningsförhållanden så det blev endast tre telegrafikontakter med stationer i Tenhult, Mjölby resp. Mariestad.