Videofilma med 4K Ultra HD

Nya video-/tv-format håller på att introduceras, så kallad Ultra HD. Först ut är 4K Ultra HD med fyra gånger fler pixlar på skärmen än dagens full HD-format. 4K Ultra HD har 3840x2160 pixlar jämfört med full HD som har 1920x1080 pixlar. Dagens tv-apparater klarar att visa full HD med progressivt format, 1080p. Nästa steg i utvecklingen är 8K Ultra HD med 7680x4320 pixlar, alltså 16 gånger bättre upplösning än dagens full HD. Nu lär det nog dröja några år innan 8K börjar bli aktuellt, även om det i Japan nyligen har genomförts prov med marksänd tv med 8K Ultra HD.

4K-tekniken har nu börjat införas. Mottagare som klarar formatet finns att köpa för ungefär samma pris som för full HD tv-mottagare. En inte helt felaktig gissning är att det om ca två år enbart säljs mottagare som klarar att visa källmaterial i 4K. Boxer tillsammans med Teracom har i år i Stockholm inlett prov med marksänd 4K Ultra HD. Så även tv-sändningar med det formatet kommer att ske framöver. Konsumentkameror och till och med mobiltelefoner börjar finnas med 4K videoinspelningsmöjlighet. Videokodningsstandarden MPEG-4/H.264 används fortfarande för 4K, men kommer snart att ersättas med en annan mycket effektivare kodningsstandard som kallas HEVC (High Efficiency Coding). Den är upp till ca 70 % effektivare, vilket innebär att till och med 4K Ultra HD kan kodas med lägre bithastighet än för dagens full HD.

För naturfilmaren är säkert denna utveckling önskvärd. Naturfilm är ofta detaljrik och med stora skärmar eller med projektionsapparater avslöjas lätt dålig detaljrikedom. Ju större bild desto större upplevelse blir det också. Och det möjliggörs med de nya formaten. Den högre upplösningen känns dock helt onödig för mobiltelefoner och läsplattor.



Jag har en Samsung mobiltelefon Galaxy Note 3, som kan videofilma med formatet 4K. I det filmläget finns ingen stabiliseringsfunktion så stativmontage är nödvändigt. Tillverkade ett enkelt fäste med vilket mobilen enkelt kan klämmas fast. Mobilen är försedd med ett silikongummiskydd. Det går att zooma digitalt 4 gånger. Upplösningen blir då vanlig full HD, vilket inte är så dåligt.

Gjorde idag ett kort videofilmprov i 4K. Jag saknar redigeringsprogram för 4K och lade därför ihop några korta sekvenser genom att använda pausfunktionen. Det hade varit bättre att ha använt mobilens pekpenna än pekfingret. Det skakade till ibland för mycket när jag använde fingret.

Jag valde med avsikt detaljrika motiv, typ lövbefriade björkgrenar. Det blev en 52 s lång video, 315 MB stor med pixelformatet 3840x2160. Datahastigheten är 48.5 Mbit/s och bildhastigheten är 29 bilder/s. Datahastigheten för stereoljudet är 123 kbit/s och samplingsfrekvensen är 48 kHz.

Det gick bra att spela upp videon med Windows Media Player. Min laptop är en liten ASUS Core I3 pekskärms-PC med Windows 8. Till den jag har jag anslutit en Philips 27" full HD skärm. Jag kan alltså inte med den se 4K i all sin härlighet, men resultatet blir bra ändå.

YouTube känner av att det är en 4K video som laddas upp. Vimeo klarar f n inte detta. Jag har tidigare laddat upp två korta 4K videor till YouTube. Med "kugghjulet" på YouTube kan kvalitén 2160p (4K) väljas för dem:
http://youtu.be/sV_SNfJ_9jQ
http://youtu.be/Z-KwT44c-gg

Av någon outgrundlig anledning kan inte 2160p väljas för min senaste 52 s långa 4K video jag idag laddat upp till YouTube. Max kvalité som kan väljas är 1440p. Se videoklippet nedan, som idag är inspelat i Sävast i Boden.