Blåstjärten i Svanahuvudet


Lisbeth och jag letar efter blåstjärten första gången den 19 juni.

Den 19 juni åkte Lisbeth och jag till naturreservatet Svanahuvudet, 13 km Ö Harads i Bodens kommun. Vägbeskrivning hade jag fått av Mats Bergquist i Boden. Mats, som är med NOF:s regionala rapportkommitté, upptäckte en blåstjärt i reservatet förra året och nu igen i början av juni. Lisbeth såg nu blåstjärten men inte jag. Det blev ett besök till tillsammans med Lisbeth utan att jag såg eller hörde den. Det är nog många skådares dröm att få se en blåstjärt. Jag hör till dem. Jag gjorde tre besök till utan något resultat. Det blev flera ljudinspelningar som det tacksamt gjordes expertutlåtanden om. I en inspelning var det ett riktigt önsketänkande från min sida. Det visade sig dock vara en rödhake! För att bättra på hörseln använde jag mig av min iPhone som hörapparat utan något resultat. Jag tröttnade och bestämde mig för att blåstjärten får vänta till nästa år.

Blåstjärten är upptäckt!

Men så rapporterades det den 6 juli att blåstjärten hade setts vid 22-tiden. Jag ändrade förstås, utan att tveka, mitt tidigare beslut och drog iväg igen den 7 juli och var på plats vid halvtiotiden på kvällen. Traskade runt men hörde inget. Det var knäpptyst i skogen förutom vindsus och myggsurr. Efter en dryg timme packade jag ihop och körde ner från vändplanen. I backen mötte jag en bil med fyra skådare anförda av Berth-Ove Lindström, vice ordf. i NOF. Berth-Ove berättade att han var en av dem som hade sett blåstjärten dagen innan och han visste hur man GPS-hittar dit. Jag fick följa med sällskapet. I ganska tät gran- och tallskog uppblandad med lite björk kom vi fram till platsen vid 23-tiden och satte oss ned och spanade mot toppen av en torrfura där fågeln brukar sitta och sjunga. Efter en kvart hade ingen fågel dykt upp, men Berth-Ove signalerade då att den hördes från ett annat håll. Och hördes gjorde det och sågs gjordes det!

Berth-Ove Lindström agerar huvudstativ.



Detta fina foto har jag fått av Sture Orrhult - www.orrhult.eu




En oförglömlig upplevelse mitt i den ljusa natten var det. Citerar Erik Rosenbergs klassiska EFTERLYSNING i slutet av Fåglar i Sverige: "Ornitologer, när I vandren i lavskrikans, tallbitens och videsparvens skogar, lyssnen då ock efter den sibiriska taigans Fågel Blå!"


Blåstjärt skulpterad 2013 av Kjell Wågberg, PICA Träfåglar, i Jokkmokk

Fotograferat och filmat med kompaktkameran Nikon Coolpix P510