Vårvibbar


En härlig förtida vårmorgon måndagen den 12 mars! Lennart J och jag åkte ut till Sandemar får att skåda fågel. Det var lite trickigt att ta sig fram på en stundtals slipprig, såphal och isig stig. Jag hade handen runt mobilen beredd att ringa 112 om någon av oss skulle tappa fotfästet! Uppe i tornet var det vindstilla och molnfritt. Perfekt skådarväder om inte solen hade legat rakt in på tornet. Sjöfåglarna såg ut som helsvarta siluetter. Kunde lika gärna ha tagit med urgamla Europas fåglar med sina siluettteckningar. Men vårvibbarna fanns på plats: Starar, tofsvipor och grågäss. Mästerfotografen Anders Nyberg från Västerhaninge hade varit i Sandemar dagen innan och lyckats med konststycket att fotografera en rastande jorduggla. Jag spanade förgäves ut över "Masai Mara" (mitt namn på Vadarängen) efter ugglan. Det var en njutning att få fira våren med fika uppe i tornet. En fluga uppe i tornet och en myra på tillbakavägen sågs :-)

Anm. Panoramafotot kan ses i större format. Detta gäller MAC och hur det funkar med en PC vet jag inte. Högerklicka på fotot och välj Öppna länk på ny flik. Genom att vänsterklicka på fotot i nya fliken blir fotot förstorat. Tyvärr klarar inte Blogger att lägga upp originalfilen, som är på 8,7 MB med pixelstorleken 12416x1856!



Hemma hade snön på gräsmattan börjat försvinna nästan helt och de första snödropparna hade släppts fram. Krokusarna har länge vilat på hanen att få slå ut, men nu small det i +15 C.
.