Antikvariat Nordkalotten


De "fysiska" antikvariaten blir allt färre. Det är internet som tagit över. Men Boden är lyckligt lottat att ha ett jättefint "fysiskt" antikvariat. Jag besökte det för första gången igår helt kort. Där satt innehavarens svärmor tillbakalutad i läsfåtöljen med en bok och jag blev mycket väl mottagen av innehavaren. Det var synnerligen välfyllt där inne. Jag frågade om de hade något i "fågelväg". Och det fanns det mycket av. Det blev två fynd. Se nedan. Antikvariatet finns förstås även de på nätet och där med en imponerande boklista www.nordkalotten.se/.

Erik Rosenbergs Fåglar i Sverige för 75 kr plockades fram av innehavaren ur gömmorna någonstans. Det var  den fjärde reviderade upplagan, 2:a tryckningen, från 1967. Det klassiska omslaget från första utgåvan 1953 var med.

Lite av vad Rosenberg säger i förordet till denna upplaga:

... Fåglar blir man aldrig riktigt klok på, ständigt upptäcker man något nytt och ständigt får man något att vara missnöjd över och något vill man ändra, om man gjort sig skyldig till en bok som denna. Trots att jag sett fåglarna otaliga gånger i mer än ett halvt sekel är det således först helt nyligen som jag kommit underfund med så högviktiga saker som att svartmesen har tofs, låt vara helt liten och bara framvisad ibland ...





Fynd nummer två var en större sak för endast 100 kr. En planschbok med ett stort antal bilder och beskrivningar från Olof Rudbecks Fågelbok från 1693-1710. Den är utgiven av Eden Bokförlag, Stockholm 1971.
.