Naturreservat med radio


Ur boken "Min vän shejken i Stureby" av Ulf Stark:
Ulfs pappa är sändaramatör. Och som dom flesta sändaramatörer är han en smula tokig. På helgerna och om kvällarna pratar han hela tiden med sändaramatörer i andra länder. Han pratar i sin mikrofon i Stureby och dom kan höra hans röst i sina högtalare i Nya Guinea eller Australien eller var som helst. Sedan skickar dom kort som kallas QSL-kort till varandra. Och över allt på jorden är sändaramatörerna kamrater och kallar varandra för konstiga namn, som till exempel DL 1 KW eller ZC 12 AA. Ulfs pappa heter SM 5 FL.

Jag är också sändaramatör och jag heter SM 0 FOB och är också lite tokig. Vem cyklar annars ut i skogen med en sändare? Mitt ex påstod att hon kunde känna igen en sändaramatör på 100 meters håll. En som är kritvit i ansiktet i avsaknad av utomhusvistelse och är mycket överviktig. Hon tog dock fel en gång. Det visade sig vara en amatörastronom. Nu har Hisingens Radioklubb hittat på något som ska få ut sändaramatörerna från sina radiorum och ut i naturen. I Sverige finns ca 8 000 aktiva sändaramatörer och 3 500 naturreservat och nationalparker och det hela går ut på att besöka dessa platser och därifrån kontakta andra amatörer som antingen sitter hemma i sina radiorum eller besöker något annat reservat. Om man är riktigt duktig och har  haft kontakt med många platser så utdelas diplom. Detta förklarar varför jag gav mig ut med cykeln med full sändarutrustning.


För några dagar sedan på väg upp till Boden såg jag en en skylt med texten naturreservat. Det var vid E4:an söder om Robertsfors i Västerbotten. Jag åkte förstås in där och efter ett par kilometer var jag framme i naturreservatet Åströmsforsen, en del av Rickleån. En "riktig" sändaramatör har alltid sändarutrustningen lätt tillgänglig, så också jag. Raskt upp med antennen på biltaket och igång med sändaren. Det blev några tal- och telegrafikontakter på 40 och 80 meters våglängder. Senare visade det sig att jag varit först med att sända från detta naturreservat.

Det blev en vacker kort stigvandring längs forskanten i reservatet. Den synnerligen vackra blå jungfrusländan visade där upp sig för ett foto.

Kartsökning för alla Sveriges naturreservat kan göras här. Och här kan hämtas listor av olika slag över alla reservat.
.