Utflykt

I måndags hade Kirsti Viinamäki lagt ut på Svalan mycket bra foton på mindre strandpipare och småspov. De var plåtade på helikopterskolans område i Boden. Inspirerad av detta åkte jag dit i förmiddags. Först såg jag den här vackra gulärlan (rasen thunbergi). Någon mindre strandpipare såg jag inte.

Efter ett tag dök en småspov upp i förra årets torra gräs. Storspovar sågs över allt.

I Fågelguiden av Lars Svensson m fl pekas på att till skillnad från storspoven har småspoven en tydligt ljus "mittbena" med mörka hjässidor och mer distinkt mörkt ögonstreck. Näbben är också kortare.

Från flygfältet bar det av på väg 97 mot Luleå. Korta stopp blev det på P-platsen i norra Sunderbyn och vid Avans färjeläge. Det var inte någon större fågelaktivitet på någon av platserna. Panoramafotot är taget på avtagsvägen från väg 97 ner mot Avans färjeläge.

Nu blev siktet inställt på att besöka Möröbanken. Avtagsvägen österut från E4 två mil söder om Luleå leder till det skådarstället. Spanade vid vägen förgäves efter tornfalk som sägs ofta ska synas på ladtaken.

Framme vid Möröbanken gick en ensam trana.

Att få se en älgko med två kalvar betande på strandängarna hör inte precis till vanligheterna. 

Nedanför fågeltornet träffade jag en frände, också han från Storstockholm. Här var det en formlig explosion med hundratals vadare. Något liknande har jag aldrig sett tidigare. Grönbenor, rödbenor, gluttsnäppor, brushanar i färggranna olika dräkter ... en naturupplevelse utöver det vanliga!
.