Sångsvanar - En liten fotokavalkad

Lördagen den 19 mars med stor oro ute världen, men med vackert väder här på Södertörn gick det inte att motstå att åka ut och se efter eventuella vårtecken. Först till fågeltornet i Östra Styran i Ösmo. På långt håll hördes sångsvanar. Det var ett par som gick ned för landning på den snö- och isbelagda sjön. Uppifrån sågs många mesar, en stenknäck och en domherre vid fågelmatningen intill tornet. Efter en timme i tornet blev nästa anhalt Alhagen med sina dagvattendammar strax norr om Nynäshamn. Där vid fågelmatningen kom vårtecknet, mina fyra för året första och vackert glänsande starar. Det fanns lite öppet vatten här och var som hade tagits i besittning av dryga 10-talet sångsvanar. Där blev jag kvar i två timmar. Träffade ett par skådare och utbytte skådartips innan hemfärd.

Östra Styran - Ett sångsvanpar tillsammans med sina skuggor kommer in för landning.

Östra Styran - Landningsställen har fällts ut.

Östra Styran - Observera bromsspåren.

Alhagen - Sångsvanarna avtecknar sig som vita vålnader mot skogsbrynet. De hörs på långt håll och som regel, när det gäller sångsvanar, så flyger de parvis har Lennart J lärt mig.

Alhagen

Alhagen - En putsar sina fjädrar och partnern har intagit sovställning.

Alhagen - Övergödd?

Alhagen - Den här sångsvanen var lika nyfiken på mig som jag på honom.

Alhagen - Vackra ögon har de också.

Alhagen - Sångsvanar som sträcker över på ca 300 m höjd.
.