Ägghuvud

Jag har modifierat en äggklocka till att kunna användas som ett kamera/videohuvud för iPhone eller iPod Touch (4:e generationen). Hur det går till ses i videon ovan. Där visas först ett exempel på vad den kan användas till om också själva klockan i äggklockan används.

Äggklockan fanns hos ICA Kvantum för ca 25 kr. Märkligt är att klockan är helt identisk med USA-klockan i videon ovan. Med bågfil var det lätt att såga ut skåran för min iPod Touch. Jag märkte först upp med tejp hur jag skulle såga. Sedan behövdes det filas lite med en plattfil. På fotot ovan är mitt ägghuvud fastsatt på ett litet mini-kamerastativ. Standardskruven på stativet passar perfekt i hålet på klockan. Det här en enkel och billig lösning för att kunna sätta fast en iPod Touch eller iPhone på ett stativ. Bägge har en mycket bra hd-videokamera, dock utan zoom och andra finesser. För fotografering tror jag att kameran i en iPhone är mycket bättre än med den iPod Touch.


Med hjälp av stativet och en app som heter iTimeLapse Pro har jag experimenterat lite genom att bläddra i Lars Jonssons Fåglar i Europa.

Hur tjusigt det annars kan bli med en sådan app ses nedan.

.