Guoikagárri

Jag är lyckligt lottad att ha strömstaren mycket nära bostaden, endast 50 meter bort i Kvarnbäcken i stockholmsförorten Jordbro.  Där är den numera en återkommande vintergäst sedan 5-6 år eller kanske längre tillbaka. Min granne Göran M är hundägare och brukar spana efter den vid hundpromenaderna och sedan  rapportera till mig. Idag var det soligt med bara ett par minusgrader och det forsade på bra i den lilla bäcken. Med kameran skjutberedd gick jag mot en liten bro där den hade rapporterats av Göran. Och där var den, men den var för snabb för att hinna plåtas. Fotot ovan tog jag i bäcken för två år sedan.

Av Lisbeth W har jag fått en riktig bokpärla. Den kom ut 2007 och heter Ren och varg: samer berättar och är skriven av Yngve Ryd. I boken finns också vackra illustrationer av Lukas Thelin. Yngve Ryd har nedtecknat flera samers berättelser om deras uråldriga förhållanden till djuren.

En sådan berättelse är den om strömstaren. Den heter guoikagárri på samiska. Ordet beskriver hur strömstaren ser ut på håll och när den hålls i handen. Den som kan fånga en guoikagárri får önska sig något och det blir då uppfyllt säger traditionen. Hur något så svårfångat ska kunna göras beskrivs ingående. Köp boken eller låna den av mig!
.