Digiscoping med kamakuratub

För ca två år sedan var jag inne hos Gunnar Olssons Foto på Hornsgatan i Stockholm. Jag hade köpt en Canon 30D, en digital systemkamera, och tänkte prova digiscoping. Butiken hade annonserat om en adapter, men den var tillfälligt slut och nya skulle tillverkas och jag blev uppsatt på en väntelista. Till adaptern behövdes ett 50 mm normalobjektiv, som inhandlades på en gång. Butiken hörde aldrig av sig och jag glömde bort detta med digiscoping. Men så skaffade jag en till canonkamera, en 550D med 18 megapixlar och HD-filmningsmöjlighet, 1920x1080 pixlar. Nyligen hade jag sett fantastiskt bra digiscopingfotos så jag tänkte att det kanske hade hänt något extra på den teknikfronten. Besökte butiken igen och blev då rekommenderad en kameraadapter för min tub, en Kamakura SP-83. Enligt försäljaren skulle den ge mycket bra foton. Det var en linsförsedd sak med ett litet öppningshål där canonkameran skulle klickas fast via en adapter för Canon, T2-ring. Jag kände mig lite skeptisk till det där lilla öppningshålet och utlovad kvalitet, men litade på försäljaren och slog till och köpte prylarna för drygt tvåtusen bagis. Säljaren nämnde att adapterns ljusstyrka är bländare 10. Det följde inte med någon bruksanvisning eller datablad och det framgår inte vem som har tillverkat adaptern eller från vilket land den kommer. Lika hemlightesfullt som varumärket Kamakura tubkikare. Försök googla på Kamakura och ni hittar ingenting om den tillverkaren. Tubkikarnamnet Kamakura verkar endast användas i Sverige. Det finns en stor optikfabrik i Japan som heter Kamakura Koki. Det går inte att hitta någon webbadress till det företaget, något som eventuellt skulle kunna avgöra om det är den fabriken som tillverkar tuben och adaptern och i så fall få tag i datablad för både tuben och adaptern direkt från tillverkaren. Nåväl den svenska sajten www.digitaltvexperten.se säljer också kamakuraadaptern och där finns data för kombinationen med tuben Kamakura SP-83:

Brännvidd 1 000 mm analogt, som motsvarar 1 600 mm (!) med Canon 550D
Bländare 12.5

Här nedan ses att tubens okular är ersatt med kamakuraadaptern.


Det lilla öppningshålet i adaptern.


Kameran har en bra och ljusstark display som gör att det är mycket lätt och smidigt att fokusera. Fokusering kan även göras under videofilmning.



Kamerahuset är ganska lätt (mycket plast antagligen) som gör att det inte blir så baktungt på stativet.


Här har jag plåtat en skräntärna ca 100 m bort. Fotot är inte croppat och effekten (tror jag) av det lilla öppningshålet syns tydligt. Det är skärpa i mitten av fotot. Grovt översatt från engelskan blir det en nålhålseffekt. Som resultatet skulle bli med en kartongkamera med ett nålhål i fronten.


Här ett croppat utsnitt av fotot. Det syns tydligt att den optiska kvalitén inte duger för att croppa foton med adaptern med denna tub.



Revet ligger ca 300 m bort och nålhålseffekten syns tydligt också här. Fotot är ocroppat.



Och så har jag provat att videofilma med uppsättningen. Den mycket långa brännvidden gör att det lätt blir skakningar från blåst, fotsteg i fågeltornen etc. Enklaste åtgärden för att hjälpligt förhindra skakningar var att hålla i tuben med ena handen. Micken i kameran har jag haft avstängd då den är mycket känslig för blåst. Ska prova senare med en extern mick med puffskydd.


Första videosnutten är två tagningar från fågeltornet i Sandemar. Bebyggelse som syns i bild befinner sig ca 2.5 km bort! Filen med högsta HD-kvalitet är uppladdad till Youtube utan någon mellankomprimering. För att se YouTube-flashvideor med bästa kvalitet (HD 720p eller 1080p) krävs en ganska vass dator.


Här är tre tagningar i Sandemar (Vadarängen) utan mellankomprimering ca 100 m bort. Musiken är slumpartad vald av mig i YouTube/AudioSwap.



Här är flera tagningar från nya fina fågeltornet vid Säbysjön, norra Järvafältet. Mellankomprimeringen av HD-filerna innan överföringen till YouTube är ca 25 ggr, vilket syns i videokvalitén. Bildstörningen i början har uppstått vid videobehandlingen av YouTube. Musiken är slumpartad vald av mig i YouTube/AudioSwap.

Om jag nu inte har gjort något fel med provet av denna uppsättning så är min slutsats
- att med uppsättningen fås inte någon bra fotografisk kvalitet. Det finns inga genvägar förbi kameraobjektiven,
- att den långa brännvidden gör videofilmandet mycket skakningskänsligt,
- att kamerans mick är mycket känslig för blåst,
- men att med uppsättningen är det mycket behagligt att "kika" med, en mycket bra digital kikardisplay m a o,
- samt att kvalitén duger hyfsat för dokumentation etc då det är ett ögonblicks verk att både fota och filma!
.