Tönn passerade nära mig!

Igår passerade den GPS/satellitsändarförsedda större skrikörnen Tönn nära mig! Tyvärr fick jag aldrig syn på honom! Lennart, min skådarkompis tycker att detta nästan är värt ett halvt kryss. Jag håller med!

Uppdatering 28 oktober 2010: Satellitsystemet ARGOS används och inte GPS. Positionsnoggranheten med ARGOS är i bästa fall några hundratals meter. Senaste nytt om Tönn finns här.


Info om Tönn finns här:

The Eagle has landed
Satellite eagle update
Satellite eagle update again


Uppdaterat 29 maj kl 14:51:

Joakim Djerf är först med att ha lyckats fotografera Tönn. Han publicerade den 29 maj kl 13:55 följande inlägg i Club300:s forum Brevduvan:


Hej duvor!

När jag i morse ofrivilligt blev väckt av väckarklocka som felaktigt var inställd på arbetsdag, gick jag upp och kollade lite i datorn. Eftersom jag tycker detta med radiosändarmärkning på fåglar är extremt intressant, kollade jag förstås upp status för Tönn. Som jag tolkade hemsidan (
http://birdmap.5dvision.ee/index.php?lang=EN&curr_year=2010&curr_season=Spring&selFreq=multi) var senaste uppdateringen från kl. 15:00 igår (28/5) och Tönn var kvar på exakt samma ställe som förra registreringen. Kanske värt ett försök, tänkte jag, och åkte till den angivna positionen - bara 20 minuter från där jag bor i Östhammar.

Väl framme promenerade jag i ängsmarken bredvid dungen för senaste positionsangivelsen och funderade på var en skrikörn skulle kunna tänkas uppehålla sig när den plötsligt lyfter från ett träd bara 75 m från mig! Den flög dock bara en kort sträcka och landade sedan i en björk. Jag hade kameran på axeln och tryckte av ett antal bilder på vinst och förlust (se Svalan). Att det var Tönn var det ingen tvekan om då antennen syntes på ryggen. Snart tyckte dock en skata att örnen måste flytta på sig och en ny förflyttning gjordes, denna gång till andra sidan Olandsån där den landade i ett träd, men skymd från där jag stod.

I stället för att fortsätta avancera backade jag nu undan för att inte störa och därmed kanske få Tönn att inte trivas i området. Lite telefonerande följde (jag har inte längre BMS) och obsen kunde efter en del logistiska överväganden vederbörligt larmas ut.

Vädret har hela dagen varit mulet med lågt till tak och regelbundna regnskurar - inget roligt flygväder för en örn, alltså.

Tönn har nu siktats ett antal gånger under förmiddagen och lunchtid, men området den befinner sig i är relativt svåröverskådligt.

Vi får väl se om Tönn behagar stanna i området eller drar vidare på sin Skandinavienturné. Örnen förefaller dock ganska rastlös.

Kul var det, i alla fall, att få se denna omtalade rovfågel live!

Joakim Djerf
Östhammar

.