Sällsynt växtträff

Det händer relativt ofta att jag träffar på naturintresserade som är mer intressade av annat i naturen än fågelskådning. Vissa är lätt igenkännbara. De tittar inte uppåt som skådare gör. De tittar ner på marken, d v s de är växtskådare. För två år sedan i Sandemar fick jag tips om en växtlokal med guckoskor nära Grisslehamn. Ett fantastiskt ställe som vi har besökt två år rad nu. Och för några dagar sedan, också det i Sandemar, stötte jag på Lars-Erik, som var där och kollade växtläget. Han tipsade mig om en sällsynt växt i centrala Dalarö som jag aldrig sett. Växten heter vårflenört. Så idag begav jag mig dit och de fanns kvar i blomning! Fler foton finns här.


I min gamla flora från 1871, K. Fr. Thedenius Flora öfver Uplands och Södermanlands fanerogamer och bräkenartade växter, står det om växtlokaler:

Invid och i stenmurar äfvensom vid vägar och boningshus, sällsynt; Stockholmstrakten: Carolinska institutet, Observatoriibacken (anm. där i närheten är jag uppväxt), Valdemarsudden, Carlbergs Alléen, Bergianska trädgården, Nya Varfvet, Barnängen, Reimersholm, Conradsberg, Christineberg, Ulriksdal
.