Pappersminne för kryssare


I brist på annan sysselsättning har jag tagit fram ett "pappersminne" för fågelskådare som kryssar fåglar.

SOF, Sveriges Ornitologiska Förening, har tagit fram en ny och alldeles utmärkt förteckning som heter Miniförteckning över Sveriges fåglar - 2009. Den innehåller alla de 485 arter som skådats i Sverige t o m 2007. Respektive art betecknas med relevant H, h, F, T eller siffra (antalet anträffade ex under 100). 
Förteckningen säljs av Naturbokhandeln för 26 kr inkl frakt och emballage. Annars kostar den blygsamma 8 kr på plats. För min nu aktuella skådarresa hinns det inte med att beställa någon förteckning från Naturbokhandeln. Jag skannade därför min förteckning med noteringar från ölandsbesöket i höstas. Tog bort noteringarna i mitt fotoredigeringsprogram FastStone (världens bästa). Sedan klistrade jag in den inskannade fram- och baksidan i WORD på varsin sida. Printade sedan ut en sida i taget på ett halvhårt pappersarks fram- och baksida. Sedan skar jag till det i en skärapparat och vek det som originalet. Förteckningen blev ca 1 cm smalare och 2 cm lägre.

Jag konverterade därefter WORD till PDF och gjorde en provutskrift. Upptäckte då att förteckningen blev ytterligare krympt. Så pass mycket krympt att den efter tillskärning skulle rymmas i en plånbok.

Det var då jag fick idén till "pappersminnet". Genom att kryssa de arter man sett/hört i den krympta förteckningen så blir det lätt att vid lämpligt skådartillfälle plocka upp förteckningen ur plånboken och se om fågeln har skådats tidigare. Mycket behändigt då jag lider av konstant minnesförlust.

Hur den krympta okryssade mini-miniförteckningen ser ut framgår av fotot nedan. Hörnen är lite fasade och så klippte jag till en liten plastficka för att skydda förteckningen.

.