Gulbynad sparv första gången i Sverige - Yellow-browed Bunting, a first in Sweden

Yellow-browed Bunting (gulbrynad sparv) has been seen for the first time in Sweden, close to Stockholm (Norra Järvafältet). The first observation was on January 3. Photo by Tommy Holmgren, January 4.


This photo by my pal Lennart Jalmarsson shows the massive concentration of Birders this morning waiting for the rare bird. Here is Lennart´s report (sorry in Swedish): 

I gryningen tog jag mig ut till obsplatsen. Där var redan ett hundratal skådare. Många hade rest hela natten från Skåne, Halland och övre Norrland. T.o.m några danskar var på plats. Allt medan det blev ljusare så steg förväntningarna och hela tiden strömmade det till skådare. Vid matningsplatsen (vi stod 30 m därifrån) vimlade det av mesar och finkar. Exakt 0847 dök sparven upp och det var som en stöt gick igenom hela församlingen. Därefter ett skrikande om ritktning och distans i förhållande till olika riktmärken. Sedan fokuserande och knäppande. Nästan som på en presskonferans. Efter att ha hoppat hit och dit under cirka fem minuter drog sig sparven tillbaka. Jag pratade med några som varit där alla dagar från morgon till kväll och de berättade att fågeln under föregående dagar hade uppträtt på liknande sätt. Synlig fem minuter och sedan borta några timmar och så plötsligt dyker den upp igen. Det kommmer säkert att diskuteras mycket och länge om fågeln är spontan och om den i så fall är äkta och inte en hybrid. För närvarande lutar det åt hane 2k+. Jag har inga bilder på fågeln. det finns åtskilliga på olika ställen på nätet. På youtube finns det dessutom en filmsnutt. Jag bifogar en bild på skådarförsamlingen tagen när jag anländer till platsen. När jag går därifrån är det säkert dubbelt så många.

Lennart
.