Utflykt

Idag på förmiddagen den 25 mars 2014 åkte Lisbeth, Gubben och jag till Alvik, 20 km söder om Luleå. Strax innan vi kom fram, efter att ha svängt av från E4:an, såg Lisbeth en ryttlande tornfalk. På plats såg vi ca 40 rastande sångsvanar och hundratals duvor på långt håll. En skådare på plats visade ett foto han nyss hade tagit på en ormvråk. Även rovfåglar är tidiga i år. Vi for vidare på Älvsbyvägen (väg 94) och körde av på Alviksvägen mot Selet och Boden.

Vid historiska Ale Nedre Kvarn vid Alån tog vi en fikapaus. Från en veranda lånade vi ett par plaststolar och satte dem vindskyddat mot en stugvägg. Det var underbart knäpptyst. Ingen bil passerade medan vi satt där i solen. Ett pyttelitet snöras från en stuga störde kort tystnaden. En talgoxe och en domherre hördes svagt en gång. Jag hade mina första utprovade hörapparater, "high-tech i stereo", på mig. Hade det funnits en kungssångare där hade jag hört den!

Framme i Selet spanade jag från bron över Alån efter strömstare. Men ingen syntes, dock var det färska spår efter bäver. Vägen fortsatte genom Bodens Södra skjutfält och framme vid helikopterfältet i Boden spanade vi efter snösparvar, men inga sågs. Det var en härlig vårförmiddag och ca fyra grader varmt.

Rastande sångsvanar i Alvik




Alån i Selet





Den sammanlagda körsträckan blev 86 km. Se nedan Google Maps turkarta och gatuvy över skådarplatsen i Alvik.