Ölandsskådare

Texten här är nog mer intressant för den tekniskt bevandrade.

Det blev mycket plåtande på Öland. Så pass mycket att storminnet på 16 GB i kameran fick spader och flera foton, videosnuttar och panoramatagningar gick upp i rök. Det tar rätt mycket tid att gå igenom en bildskörd, hyfsa till de som är något så när bra och sedan lägga upp dem på typ en picasawebb. Jag provade att i stället göra en grov snabbvariant som gör att den kvarvarande bildskörden kan beskådas på 2 1/2 minut. På den tiden hinner nog inte många att somna. Till MAC:en finns en hel del användbara program för plåtare och filmare. I iPhoto kan det synnerligen enkelt skapas flera typer av bildvisningar. Det är bara att dra in bilderna och så är den valda bildvisningen igång med bakgrundsmusik och allt. Bildvisningen går tyvärr inte att spara som en video. Kom då på att använda mig av skärminspelaren som finns i QuickTime Player. Tyvärr kommer inte ljudet med. Med iMovie lade jag på en kort eftertext och sedan laddade jag upp videon till YouTube. YouTube har en finess som heter Audio Swap. Med den kan det läggas på musik till en video. Jag valde Mozarts Rondo Alla Turca.  Allt det här tog förstås lite tid det också och resultatet kan beskådas nedan.

.